A rock örök

A rock örök: Donovan, Mitchell, Cohen

|

Egy skót és két kanadai.

Három zenész, melyek nem illenek a rock kategóriájába. Nem illenek a folk-rockba, a folk-beatbe, a countryba, sehova nem illenek, de nagyon jók. Inkább a líraiságuk miatt költők, verseket zenélő magányos hősök. És mivel sehova sem illenek, a rock irodalom fogadta magába őket. Még valami közös bennük. Magyarországon a rádiók a 70-es években sem kényeztettek el bennünket zenéjükkel, igaz szűk rétegnek szóltak.

Donovan

Philip Leitch néven 1946.május 10-én született a skóciai Glasgow-ban. Csak tíz évet töltött szülőhazájában. Szüleivel Londonba költözött. Még itt nagy hatással volt reá hazájának történelme, a mesék, legendák, mondakörök hangulata. Dalaiban ekkor még főleg ezekről a témákról énekelt kellemes hangján, amelyet akusztikus gitárjának kíséretében adott elő. Mivel zenéje hasonlított Dylan stílusához, ezért a kritika igazságtalanul Bob Dylan utánzóként emlegette Donovant. Pedig ez nagyon nem igaz. Egyfelől, mert bár Donovan nagyon jó énekes, meg sem közelíti azt a lángot, melyet Dylan képviselt és még ma is képvisel. Másfelől Dylan politikusabb, meghökkentőbb, cinikusabb, provokatívabb, akit a hippi korszak nem nagyon hozott lázba, és keményebb, nem annyira lírai, mint Donovan.

A hippizmus fénykorában még sokan hittek egy békés, jobb világ eljövetelében. Összetartozásukat, békeszeretetüket fejezték ki a ruhájukba és a hajukba tűzött virágokkal. E kor nagy kedvence, népszerű sztárja lett Donovan, aki újabb hangok keresésével próbálta bővíteni kifejezőképességét. Egy ilyen kísérletezés eredménye lett a „Barabajagal” amelyben olyan kiváló zenész működött közre, mint Jeff Beck. Nagyon sok lemezt adott ki, ebből kiemelkedik a „Catch the Wind”, az „Universal Soldier” a „Barabajagal”, a „Colours” és természetesen a filmzene, a” Brother Sun, Sister Moon” amit lemezen csak később adtak ki, pedig a film 1972-ben készült. Érdekes még, hogy a film két változatban készült, és Olaszországban nem Donovan dalaival vetítették, hanem Riz Ortolani zenéjével.

Donovant 2011-ben beiktatták a rock halhatatlanjai közé. Nálunk főleg az Atlantis és a Coulors című dalait lehetett hallani régebben, ma már semmit.

Joni Mitchell

Janis Joplin halála után Joni Mitchell lett Amerika legnépszerűbb rock énekese. 1943-ban született Kanadában és ő is inkább költő, mint rock zenész. A folk hagyományaira épülnek lírai dalai, jellemző rájuk a romantika, a visszavonultság, a magány.  Első lemeze 1968-ban jelent meg, ezen már egy jelentős sláger: „Big Yellow Taxi”. 1969. neki is meghatározó élmény, 26 éves már, de útra kel Woodstockba, ahova nem érkezik meg, mert autójával elakad. Megírja a képzelet játékaként az élményt: „Woodstock”.

„ megláttam Isten gyermekét, gyalogolt végig asz úton. Kérdeztem merre tartasz és így válaszolt: elmegyek Yasgur farmjára, beszállok egy rockbandába. Sátrat verek a földre és szabad lesz  lelkem.

Csillagpor vagyunk s arany, s megleljük helyünket a paradicsomban.

S közben Woodstockba jutottunk”.

Joni Mitchel példaképe Joan Baez és Bob Dylan, hangja nem túl érdekes, de ő nem is ezzel hódít, hanem a szöveggel, a versekkel, a szuggesztív előadással.

1971-ben megjelent negyedeik albuma, a mai napig az egyik legjobb: „Blue”. A Rolling Stones magazin 500-as listáján 2003-ban a 30. helyre került.

1976-ban megismétli ezt a nagy dobást a „Hejira” című albummal, olyan zenészekkel, mint Neil Young, vagy Jaco Pastorius). Ebben az évben készül Martin Scorsese rendezésében a The Band zenekar búcsú koncert filmje, „Az utolsó valcer” (ritkán, de Magyarországon is játsszák még a filmet). Joni itt is fellép és elénekli a „Jerichot”.

„Akárcska Jerikónál, hulljanak le közöttünk a falak, …és bárki megmondja nekes, milyen nehéz barátot szerezni és megtartani, mert mindig leszek, akik eladnak téged, vagy Júdássá te változol.” Magyar rádióban talán csak Göczei Zsuzsa játszotta néhány albumát.

Joni Mitchell ma is aktív, de bölcsebb nem lett, a régi tűz is a múlté lett, versei és zenéje mégis kellemes, csak már hiányzik belőle Woodstock lendülete. De híre mégsem véletlen, a bluest és a countryt ötvözve, Baez és Dylan nyomdokán visszaszerezte a költői szó jogát.

http://www.youtube.com/watch?v=BV4D1hez-Lw

Leonard Cohen

Nos, nálam ő a magyar Cseh Tamás. A különbség csak annyi, hogy Cohen előtt távlatok nyíltak és világsztár lett, Tamás pedig nem sztár lett, hanem a hetvenes-nyolcvanas évek magyar fiataljainak a lelkiismerete. Így van ez jól, Cseh Tamás csak a mienk.

Cohen is Kanadában született, 1934-ben, zsidó családban, mely meghatározta gyermekkorát. A hatvanas évek elején egy görög szigetre költözött, ahol verseket és prózát is írt. A Kedvenc játék és a  Szépséges lúzerek című regényei magyarul is megjelentek. 1967-ben költözött az USA-ba. Első nagy slágerét a Suzanne-t Judy Collins énekelte, majd később már Cohen is. Nálunk szinte csak ezt játszották a hetvenes években.

http://www.youtube.com/watch?v=IeeTj1aCIpE&feature=related

1967-ben jelent meg a „Songs of Leonard Cohen”, 1969-ben a „Songs from a Room” (rajta a legtöbbet feldolgozott Cohen szerzemény, a „Bird ont he Wire”).

Cohen hamar úgy érezte, hogy szeretne túllépni a folkzenei motívumokon. 1974-es, New Skin for the Old Ceremony című albumán – amelynek egyik dala a Chelsea Hotel #2, és amelynek anyaga őszinte visszaemlékezés a New Yorkban töltött első éveire – bátrabb hangszerelést használt a korábban általa kedvelt lecsupaszított hangzással szemben. Death of a Ladies’ Man című 1977-es albuma, amelyet Phil Spectorral készített, a legextrémebb kísérlet. Spector wagnerien szélsőségesen tömör hangzása idegennek bizonyult Cohen jellegzetesen szaggatott és kihagyásos, szinte már fájdalmasan intim dalszövegeihez. Az évek során Cohen többször panaszkodott Spector erőszakos – és tettlegességig is fajuló – viselkedésére, időnként mégis kényszeredett ragaszkodást mutatott a lemez tőle távol álló túlzásai iránt.

A nyolcvanas évek és az azokra jellemző trendek múlásával Cohen csillaga ismét emelkedni kezdett. Az I’m Your Man (1988) és a The Future (1992) pályafutása legsikerültebb lemezeinek számítanak, s egyúttal tökéletesen megragadják az akkori, rendkívül bonyolult idők lényegét. Az Ain’t No Cure for Love, az I’m Your Man vagy legnyilvánvalóbban az Everybody Knows című dalok azt a Cohent mutatják, aki szemlét tart korunk erotikus csataterén, s arról a rá jellemző perspektívával, éleslátással és bölcsességgel tudósít.

A XII. században is aktív, a Ten New Songs (2001), a Dear Heather és a „Passion of The Chrest (2004) és a Blue Alert (2006) című lemezekkel jelentkezett. Utóbbin társszerzőként szerepel korábbi háttérénekese, Anjani Thomas, aki a felvételeken a vokált énekelte. Hetvenkét évesen Cohen még mindig lenyűgöző darabokat ír. A dokumentumfilmek, díjak, tribute-albumok és a dalainak lemezre énekléséért sorban álló művészek mind-mind arról tanúskodnak, hogy Leonard Cohen egyedülálló módon járult hozzá ahhoz, amit az egyik dalcíme találóan így fogalmaz meg: The Tower of Song.

Több film zeneszerzője volt, többek között a legismertebb Oliver Stone: Született gyilkosok.

2009-ben Budapesten adott 3 órás koncertet 74 évesen.

2012-ben az „Old Ideas” című albummal ismét bizonyítja: 78 év sem sok, ha valaki költő, és kanadai bárd.

 

 

 

 

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE