Kiemelt, Pécsi hírek

A pécsi buszkiszervezés

|

Már több mint három éve, hogy egy pezsgős szilveszteri átbulizott éjszaka után Pécs Megyei Jogúnak elfogytak a buszai. Azóta volt feljelentés, volt nyomozás, volt tárgyalás is. Tárgyalás előtt kiderült egy újabb dolog. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerint semmis a pécsi buszok eladásáról szóló, több mint kétmilliárdos szerződés.

2009. június elején derült ki a később csak pécsi buszkiszervezési botrányként elhíresült ügy. Nem belső ellenőrzés, vagy divatos névtelen feljelentésből. Egy álnéven írott kommentből. A PK Zrt. az összes pécsi buszt, az Ikarusokat és a Mercedeseket is eladta a PK Busrent Kft. nevű cégnek, amelyben a PK Zrt. kisebbségi tulajdonos.

A lényeg az, hogy Pécsnek az óta nincsenek buszai. Ez év nyarán a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a szervezet honlapján a teljes pécsi buszparkot kínálta árverezésre. Alig több mint egymilliárd forintért. Mondjuk a NAV-nak, leánykori nevén az APEH-nak nem szúrt szemet az a WC-papír minőségű számla, amin a pécsi buszkiszervezést bonyolították.

Tüke Busz Zrt. egy ötéves bérleti szerződést kötött a buszokra. Ezért a buszokat használhatják. Magyarul a Pécs tömegközlekedését biztosító cég bérli a pécsi buszokat. Mert a Tüke Zrt.-nek jelenleg két midibusza van, amit „városvezetés Mikulása” hozott Páva Zsolt, és Sztojkovics Éva képében múlt év decemberében, mivel a pécsiek jól viselkedtek, és nyerjenek is.

Közben a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) visszavonta a Pécsi Közlekedési Zrt. buszaira kiírt árverési felhívást. A NAV adótitkokra hivatkozással erről semmilyen tájékoztatást nem adott. Mert demokráciában élünk, és az Istenadta népnek nincs joga tudni, hogy mi történik a közvagyonnal. Tehát minden marad a régiben. Pécs továbbra is bérleti díjat fizet a saját buszaiért?

Valamint tudhatott Pécs igen sikeres város önkormányzata, mert 2012. júliusi utolsó ülésén több mint 1 milliárd forint hitel felvételét engedélyezte a Tüke busz Zrt.-nek. Érdekes, hogy a NAV pont ennyiért árverezett volna.

További érdekesség, hogy a Mecsekbusz kft. 2012 júliusában feljelentést tett a Tüke Busz Zrt. – vagyis a város – ellen a Legfőbb Ügyészség Kiemelt Ügyek Osztályára.

Érdekes dolgokat lehet találni a Mecsekbusz kft honlapján. Például egy hatoldalú megállapodást. Amit 2010. július 15-én írtak alá. Ennek a preambulumának indoklása szerint: „a szerződő felek egyezően megállapítják, hogy Pécs M.J. Város tömegközlekedése üzemeltetése vonatkozásában az alábbi szerződések az alábbi szerződések bírnak relevanciával a köztük lévő jogviszonyokban:

„c” pontja (különösen érdekes) Amely szerint: „a PK Zrt és a PK Busrent Kft. áltál 2009. 01.01. napján megkötött adásvételei szerződések (7 db) a PK buszainak az értékesítésére.”

Ezt a hatoldalú megállapodást a város részéről Dr. Páva Zsolt polgármester írta alá. Ő tett feljelentést alig egy évvel korábban a buszkiszervezés miatt.

Tételezzük fel egy pillanatra, hogy ebben az ügyben nincs politikai érdekeltség. Akkor miért húzódik az ügy több mint három éve? Ilyen lassan őrölnek az igazságszolgáltatás malmai?

Egyébként a nehezen magyarázható pécsi buszkiszervezéséért a PK Zrt. volt vezérigazgatója K. László az egyetlen vádlottja a büntetőpernek amelyen, első fokon már ítélet is született.

K. László nyilvánvalóan a kisebbségi tulajdonos utasítására cselekedett, a visszaélésért nem egyedül felelős. A nyomozati szakaszban és a bírósági eljárás során nem merült fel, hogy mást is felelősség terhel a buszok kiszervezéséért.

K. Lászlót hűtlen kezelés miatt hét év szabadságvesztésre ítélte az elsőfokú bíróság, továbbá 5 évre eltiltották őt a közügyektől. Szabadulása után pedig tíz évig nem irányíthat gazdasági társaságot, emellett őt terheli a tárgyalás 3 milliós bűnügyi költsége. K. László fellebbezett a döntés ellen. Ezért a per a táblabíróságon folytatódik. 2012. február közepén jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította a Zalaegerszegi Törvényszék azt a szerződést, amelynek révén 2009-ben a Pécsi Buszközlekedési Zrt. eladta autóbuszait a PK Busrent Kft.-nek, majd visszabérelte a járműveket.

A döntés ellen a felperes Baranya Megyei Főügyészség és a mellette beavatkozóként részt vevő pécsi önkormányzat nem emelt kifogást, s az ellen a két közlekedési cég, mint alperes sem nyújtott be fellebbezést, így az ítélet jogerőssé is vált. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK rt.-nek átadni.

Érdekes, hogy a pécsi buszkiszervezés mindössze csak jó erkölcsbe ütközik? A jog megengedi az ilyen egyértelműen egy város közösségének megkárosítását?

Elgondolkodtató, ahogy a választott városvezetőink az elmúlt 22 évben gazdálkodnak a közvagyonnal. Nem csak a buszokra gondolok, hanem például a pécsi ingatlanokra is. Nem növelik, apasztják a vagyont. Egy dolgot növelnek: az adósságot. Itt határ a csillagos ég. Mondtam, hogy tételezzük fel, hogy ebben semmi politika nincs.

http://mecsekbusz.eu

http://mecsekbusz.eu/files/Hat%20oldal%fa%20meg%e1llapod%e1s%202010.07.15/Hat%20oldal%fa%20meg%e1llapod%e1s%20Dr.P%e1va%20Zsolt%20al%e1%edr%e1s%e1val.pdf

http://mecsekbusz.eu/files/Feljelent%e9s%20a%20T%dcKE%20Busz%20kapcs%e1n/Feljelent%e9s%20T%dcKE%20%fcgy%e9ben%202012.07.12.pdf

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE