Kiemelt, Pécsi hírek

Hol vannak a pécsi új buszok?

|

Jelen írás nem a pécsi buszvezetők ellen szól. Inkább elismerés illeti őket, hogy akár most a +40C°, illetve a téli hidegben is, nem nagy fizetésért biztonságosan szállítják az utasokat. Illetve minden olyan dolgozót, akik az egyre romló feltételek mellett biztosítják a város tömegközlekedését. Tiszteletet érdemelnek!

2010-ben az önkormányzati választások előtt 5 próbabusz is közlekedett Pécs kátyús útjain. Ezekből választhatott Pécs nagyérdeműje, hogy melyik típus legyen a nyerő. Aztán a buszok eltűntek, a város adóssága, és a kátyúk maradtak.

Pécsnek az óta is ugyanaz a buszparkja, csak majd két évet öregedett a flotta. Az új buszok beszerzésére 2008 elején már történtek „kísérletek.” Akkor tárgyalások folytak a Pécsi Közlekedési Zrt. (Pk Zrt.) és a Mecsekbusz Kft. között. Ekkor alvállalkozót kerestek a pécsi buszpark üzemeltetésére. Ez még jó időben számított, hiszen még majd két év volt Pécs nagy lehetősége az Európa Kulturális Fővárosa év nyitányáig. Az említett tárgyalások folyamán ugyanis egyesség született, hogy a létrejövő alvállalkozói szerződés értelmében az EKF kezdetére a pécsi 160 darabos buszflottát lecserélik.

2008 augusztusában eldőlt, hogy a Mecsekbusz Kft. kapta meg a feladatot, hogy a Pécsi helyi közlekedését megújítsa. A városi közgyűlés szeptemberben már áldását is adta erre. A városvezetése úgy gondolta, hogy két leget üt egy csapásra. Egyrészt az éves támogatást így csökkenteni lehetett a Pk Zrt.-nek, másrészt a városnak sem kellett új járműveket venni. Volt gondja a városnak elég, hiszen az EKF kiemelt beruházások, – amelyből szerényen ötöt terveztek – még sehogy sem álltak.

Akkor úgy tűnt, hogy minden csak rövid idő és az új járművek beszerzése megvalósul. A Mecsekbusz Kft. akkor bejelentette, hogy új telephelyet is épít, mert a régi korszerűtlen és ki is nőtte a lehetőségeit.

De térjünk vissza 2008- 2009 fordulójához. Akkor még Pécs nem volt annyira sikeres, mint manapság, hiszen baloldali városvezetés regnált a város élén. Erre az időre a PK Zrt. a csőd szélére jutott. Ezt úgy „védték ki,” hogy a Mecsekbusz Kft. 2008 októbere és 2009 márciusa között megvásárolta a PK Zrt. 49. 98 százalékos részvénycsomagját. Ezután következik a pécsi buszok kálváriájának legérdekesebb, és legkülönösebb epizódja. Történt ugyanis, hogy egy pezsgős szilveszteri átbulizott éjszaka után Pécs Megyei Jogúnak elfogytak a buszai. Ugyanis 2009. január elsején a PK Zrt. 2,2 milliárd forintért eladta az összes állományban lévő autóbuszt a Busrent Kft-nek. Meglepő és különös módon a PK. Zrt. 2009. január 1.-től visszabérelte saját, azaz Pécs város eladott autóbuszait a Busrent-től. Érdekes módon pont annyi éves díjat fizet évente ezért a bérletért, mint amennyiért a teljes járműparkot azelőtt eladták.

Ekkor már a Busrent tett újabb ígéretet a Pécsi buszpark megújítására. Ez már szükségessé is vált mert 2009 év végére a pécsi buszok átlag életkora már meghaladta a 13 évet. A buszok egy részének állapota pedig a kritikus szintet is elérte. Tehát most a Busrent ígért, hiszen szegény ember az aki még ígérni sem tud. Az ígéret úgy szólt, hogy a Busrent 2010 végére, – tehát az EKF végére – lecserélik a legöregebb buszokat, 2011-ben pedig a viszonylag újaknak számító Mercedeseket is. A buszok cseréjének halasztását pénzhiánnyal indokolták.

Ez a busz nem is olyan régi

Az, hogy minden csúszik, és késik az bevett gyakorlat a városban. Amely 2009 májusától egyből a siker városa lett, hiszen Páva Zsolt személyében a pécsiek nyertek. Csúszott minden EKF beruházás, és drágább is lett. A Zsolnay Kulturális negyedet csak 2011-ben adták át, és „csak” 2 milliárd 300 millió forinttal került többe, mint ahogy tervezték. Miért pont új buszai lettek volna Pécsnek az EKF évére?

Az is érdekes kérdés, hogy Pécs miért követte el azt a súlyos hibát, hogy a PK Zrt. 50 százalékát eladták? Ez több mint bűn, ez hiba! Ugyanis az eladásnál a menedzsment jogokat is eladták. Magyarul a városvezetésnek szinte semmi beleszólása nem maradt a saját cégének az életébe. Lehet, hogy ez volt a cél?

(Folytatjuk)

Hozzászólások

Hozzászólás írása ↓
  1. Szent Mihály Arkangyal Asztaltársaság

    LMI57! Ön 2009-ben mennyi kopogtatót gyűjtött dr. Páva Zsoltnak? Pedig akkorra a buszokat már lenyúlták! Remélem, hogy nem gondolja komolyan, hogy ez a vezérigazgató magánakciója volt?

    ↑ LinkVálasz

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE