Kiemelt, Pécsi hírek

A sofőr nem ember?

|

Megmondom őszintén, megdöbbentem, amikor arról értesültem, hogy felmerült a lestrapált, már-már végüket járó helyi buszokon dolgozó pécsi sofőrök béren kívüli juttatásaink csökkentése. Indoklás: ezek az összegek túlzottan magasak.

Maguk a bérek sem túl magasak, bár mértékük ágazati szinten átlagosnak számít. Emellett az autóbuszvezetők természetesen egyéb juttatásokban is részesülnek. A számokat tekintve ezek azonban nemhogy túlzottan és indokolatlanul nagy összegnek nem nevezhetők, de tekintve, hogy a dolgozók napi szinten maximálisan helytállnak minden helyzetben, botrányosan alacsonyak. És még alacsonyabbak lesznek, ha a javaslat a munkaadók részéről kedvező fogadtatásra talál.pecsibusz

Javaslatként felmerült az is, hogy racionalizálni kell az üzemanyag-felhasználást, többek között a fogyasztást is. Ehhez persze egy külsős tanácsadói testületre volt szükség, mivel cégen belül ez a gondolat eddig még nem merült fel. A tanácsadók javasolják többek között fogyasztásmérők beszerelését a buszokba, illetve igyekeznek kidolgozni a túlfogyasztás szankcionálásának módját is. Abba persze már nem gondoltak bele, hogy a megnövekedett fogyasztás mögött nem pazarló sofőrök állnak. Ez bizony műszaki okokra, méghozzá komoly üzemeltetési problémákra vezethető vissza. Minél idősebb és elhasználtabb ugyanis egy motor, a jármű annál több üzemanyagot fogyaszt. Aki ezzel nincs tisztában, ne adjon tanácsokat! Főleg ne akarja az állítólagos túlfogyasztást a jövőben a sofőrök számlájára írni! Nos, vegyük csak sorra a fenti tényeket. Először is: a külsős vélemény szerint a pécsi buszvezetők nem érdemlik meg az egyébként átlagos fizetésük mellé a nevetséges összegű juttatásokat. Ezek közé tartozik a cafeteria, a formaruha, a 16. szolgálati évtől biztosított hűségjutalom, az önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás és a bérletek. A felsorolás alapján ez soknak tűnhet, a számok ismeretében azonban elenyésző mértékű. Nem több mint amit bármely eladó vagy irodai alkalmazott keres havonta.

pecsibusz

Az üzemanyag-felhasználás racionalizálása valóban támogatandó javaslat. Minden esetre szomorú, hogy korábban erről senki nem gondolkodott el. Szomorú az is, hogy a költségcsökkentést segítő javaslatok egy olyan testülettől származnak, amely – mint már megszokott városunkban – nem csekély összeg fejében tett iránymutató megállapításokat. Javaslatként megfogalmazódott a cég saját területén felépített és mobil töltőállomás létrehozása is. Számomra érthetetlen, hogy erre miért nem került sor már évekkel ezelőtt.

Érthető természetesen az üzemanyag költségek csökkentésének igénye, de a fogyasztásmérők felszerelése nem indokolható a szükséges mértéket meghaladó fogyasztással. Elég csak a buszok műszaki állapotát felhozni ellenérvként.

Egy sofőr, bármennyire is odafigyel arra, hogy minél rövidebb ideig járjon feleslegesen a motor, illetve bármennyire is kíméli a járművet, nem tudja jelentős mértékben visszafogni a fogyasztást, különösen a 25 évnél idősebb Ikarusok esetében. Aki ennek az ellenkezőjét állítja, cseréljen helyet egy hétre valamelyikükkel! Garantáltan megváltozik a véleménye.

Egy olyan buszt vezetni nap mint nap, ami néha még sík terepen sem teljesít megfelelően – ha elindul egyáltalán a megállóból – nem kevés lélekjelenlétet, türelmet és odafigyelést kíván. A helyi autós közlekedési morál sem kedvez a tömegközlekedésnek. Az autósok többségét – tisztelet a kivételnek – nem csak a gyalogosok, de sokszor a menetidőhöz kötött buszjáratok is hidegen hagyják. A kimaradó járatok miatt a járművezetők az utasok szidalmait is kénytelenek hallgatni. Vajon melyikünk dolgozna szívesen ilyen körülmények között?

Vannak, akik szerint bárkit be lehetne ültetni a volán mögé, jobban elvezetné a buszt, mint bármelyik sofőr. Nos, az ilyen típusú kijelentések mögött információhiányon kívül más nincs. Ezek az emberek igenis képzettek, és nem kevés kritériumnak kell megfelelniük ahhoz, hogy egyáltalán elvezessenek egy hasonló járművet. A műszaki és egyéb szükséges ismereteket már nem is említem. Nem lehet valakiből csak úgy, egyik napról a másikra sofőr, bárki is mondja azt neki, hogy ezentúl ez lesz a dolga. Ez a munka rendkívüli fizikai megterheléssel jár, amit egyes esetekben évtizedeken keresztül el kell viselni.

A munkaadónak éppúgy érdeke, hogy alkalmazottai normális, rendezett körülmények között végezhessék a munkájukat, mint ahogy az utasoknak joguk van jól felszerelt, pontos, kiszámíthatóan közlekedő buszokon utazni. Ezért a sofőrök bérének sürgős emelésére, és megfelelő munkakörülmények biztosítására van szükség. Ez mindenkinek érdekében áll. És amíg e téren változás nem történik, legalább mi, utasok, becsüljük meg a sofőröket!

Hozzászólások

Hozzászólás írása ↓
  1. Névtelen

    Nem tudod miről beszélsz.

    ↑ LinkVálasz
  2. T.Géza

    Nem tudom miért kell csodálkozni ezen a tömegközlekedési cégen.A valamikori ex-komcsi párt vezetők seggnyaló,hülye gyerekeinek, jó kis bújtatott állást kínált.Mindig is egy szemét banda volt,és az is marad…

    ↑ LinkVálasz
  3. retyerutya

    A vezetőség többnyire mindig közeli ismerős,jó haver-szesztestvér,retyerutya rokonból állt,azelőtt nem számított hogy érti-e a munkáját vagy sem.Most mikor bajban van a cég,és kéne egy kis gógyi,meglátszik,hogy ki az aki odavaló,és ki az aki nem…

    ↑ LinkVálasz
  4. Re: Cég

    Hiába beszélsz,és próbálod a javatokra szépíteni a dolgokat.A cég mindig is, sofőrellenes volt.Az hogy van egy-két sofőr, aki nem a kormány mögé való az egy dolog,de ettől még nem kéne büntetni azokat a sofőröket,akik a lehetőségekhez képes normálisan végzik a munkájukat.Igen is volt,és van is olyan ember a középvezetőségben aki a mai napig nem a beosztásába való,és együtt érzek a “Túlfogyasztás” volt kolléga hozzászólásával,mert a Tüke Busz alapítása óta a szemlélet nem sok mindent változott.Regényt lehetne írni arról,hogy a az elmúlt években mekkora dilettantizmus, és fejetlenség párosult a vezetőség munkájához. Lehet, hogy hibát követett el a város mikor átvette a PK Zrt. volt vezetőségét,lehet,hogy nem ártott volna egy “vérfrissítés”?

    ↑ LinkVálasz
  5. cég

    Azért végig kéne gondolni néhány kijelentést, emberek! Először is a vezetőség és a sleppje. Na itt vagytok eltévedve, ugyanis a céges kocsikat pont a titeket támogató pár ember kollégái kapták! Nem értem, hogy ezeket a dolgokat miért nem akarjátok észrevenni??? A vezetőség a saját kocsijával jár és a többiek is. Vagyis nem a cég pénzén tankolnak. Olvassatok sokat más munkahelyekről, hogy náluk mennyi is a Cafetéria! Van, ahol csak kb 20.000, van sok hely, ahol semmi nincs! A másik dolog a Cafetériával kapcsolatban, ha annyira rosszak a fizetések, akkor miért azt akarjátok a többség, hogy maradjon a 220.000, mert ha 300.000 körül lenne, akkor a többség rosszul járna!!!! Itt látszik, hogy a többségnek jó a fizetése. Nekem a 300.000-as variáció lenne a jó, de leszavazta a többség. A többség pedig a sofőrök szintén többsége! Nem olyan rossz az a fizetés a pécsi viszonylatban. Ezen el kellene gondolkodni. Talán nincs az ismeretségi körökben olyan ember, aki nem sofőr és jóval kevesebbet keres? Az sajnos igaz, hogy a buszok műszaki állapota elég rossz. Viszont a vezetési stílussal is van baj bőven, ebben egyet kell értenem A.Gy. gondolatával. Szerintem nem volt ő sofőrellenes, hisz mindenki tudja, hogy most mi is a helyzet!
    Azt sem értem, hogy miért a mostani vezetőséget ostorozzátok a buszok miatt. Nem ők intézték a visszafoglalást, és nem ők ígérték meg a buszokat! Bírom, hogy most hirtelen elfelejti az ott dolgozó emberek többsége, hogy kik álltak a háttérben. Persze legjobb védekezés a támadás. De néha nem ártana gondolkodni is, és nem csak fröcsögni.

    ↑ LinkVálasz
  6. Retek

    Hozhatnék egy Pécshez közeli, ámde nem távoli kisvárost más témában. Van a településnek egy cége meg végzi a fűnyírást hóeltakarítást és egyéb kültéri munkálatokat. Nyáron 40 fokban tűző napon védőital nélkül, motoros fűkaszával kaszálnak, télen hajnalban a mínuszokban szintén védőital nélkül havat dolgoznak el. Évente egy munkaruha biztosított és havi 10ezer bözsijegy. Összesen nem dolgozik 10 ember a cégnél abból 4 gépekkel dolgozik melyekben benne van a klíma. Eleve az ő fizetésük még nagyobb. Aki kint dolgoznak a 40 fokban extrém erős uvb sugárzás mellett, na ők az igazi munkások. Erre volt az év végén egy kis jutalom osztás mindenütt. A hivatali dolgozók, akik egész évben az irodában ücsörögve pletykálva vihogva jól el vannak, kaptak 200ezer feletti jutalmat. Míg aki a kutyasz.rt és a sz.ros pelenkát a kukákból szedegeti ki, a hányinger kerülgetésével mindössze 40ezer forintot kapnak. Ebből is látszik, hogy mindenkinek sz.ros valamije, csak valakinek a szája, valakinek a keze.

    ↑ LinkVálasz
  7. Tűke

    Sajnos a város vezetés nem veszi észre,hogy a saját cégét teszi tönkre,amit a Pécsiek adójából tart fenn ,elvileg a pécsieknek. Sajnos akik ezeket az úgynevezett szakvéleményeket jó pénzért megrendelik,/ amit még egy laikus is ingyen elmond/ és a város vezetés nem a helyi tömegközlekedést használja!!! MIÉRT IS NEM????? Akkor ne a sofőrök bérével játszunk, nézzük meg a vezetőség és a slepje menyit vesz ki a veszteséges cégből? Ők miért nem tudnak busszal járni, várni a megállóban ?Mennyit lehetne a szolgálati autókon spórolni????
    ui: Ja és az ingyen bérlet nekik is megjár, de minek ,ha nem használják??????????????

    ↑ LinkVálasz
  8. Ildikó

    Miért mindig azoknak az autóbuszvezetőknek kell elszenvedniük az utasok szidalmait, akik helytállnak a mindennapok, sokszor embertfeletti megbróbáltatásaikban.
    Hajnalok hajnalán kelnek vagy éjszaka érnek haza a családjaikhoz. Mi történne akkor, ha tudnánk csak annyit mondani, hogy KÖSZÖNÖM. Nem annyira nehéz dolog, érdemes lenne kipróbálni. Talán aki mindenben talál kivetnivalót : (juttatások, “hatalmas” fizetés ) meg kell szerezni a buszvezetéshez szükséges jogosítvány, gyakorolni kell, s utána lehet beszélni.
    At illetékes cégvezetésnek is jót tenne, ha 24 órát rászanna a nem mindennapi teendőiból, hogy testközelből megtapasztalja az autóbuszpark állapotát, a buszvezetők és az utazóközönség viszonyát.
    Ideje lenne tenni azoknak, akik “KÉPESEK” erre. Próbáljuk meg az EMBERT tenni az első helyre!

    ↑ LinkVálasz
  9. Névtelen

    Szegeden,se külömb,osztom véleményed!!!

    ↑ LinkVálasz
  10. Klaviatúra

    Na igen! Vegyenek is el a bérükből! Vajon ki fogja akkor szállítani a kedves utasokat? Mondom én, aki nyugdíjasként már 2 számjegyű nyugdíjjal közel 2.5 millió km.l a hátam mögött beleláttam a mélybe! Bár soha nem voltam a Volán alkalmazottja, azért tudom, miről is beszélek! A buszvezető állás nem egy leány álom. Napról napra el kell viselni az utasok rigolyáit, szemrebbenés nélkül tűrni, hogy egyesek megalázzák, lepocskondiázzák, rajtuk kérjék számon a késéseket, a lerohadásokat. Ezek az emberek legyenek 100 %-ig nettek, udvariasak, toleránsak az időnként állatként viselkedő utasokkal szemben. Takarítsák ki a pihenő idejükben az összekent járgányt, írjanak jegyzőkönyvet a feletteseiknek, mert egy barom a jó dolgában összevagdosta az ülést, netán jobb esetben csak beszennyezte. A felelősségről meg ne is beszéljünk, mert az nem áthárítható! Melyik garázsmester fogja elismerni, hogy olyan buszt engedett ki, amelyiken nem volt jó a fék? Állj meg, ha tudsz! Egy vesszőkosárnyi szerencse és legalább 5 őrangyal kell minden nap, hogy nem került az ember kórházba, börtönbe vagy a temetőbe.
    Igen, vegyenek is el a fizetésből, így is túl vannak fizetve! Egyik sem gazdagodik meg az ü.ag. eltulajdonításából, mert szinte közelében sincs! Majd, beülnek olyanok, akik tudják hozni az elvárt eredményeket, vagy a főnökeik, mert nekik nem 45-s a lábuk! Nosza, lehet próbálkozni!

    ↑ LinkVálasz
  11. Névtelen

    Szerintem is rossz a buszok műszaki állapota. De a sofőröké is!!!!
    Őket kiosztja a főnökük, ők az utasokon “verik”le!!!!!
    Tisztelet a kevés kivételnek :)

    ↑ LinkVálasz
  12. Re:Tólfogyasztás

    Hát mintha én írtam volna kedves ex kolléga…
    Látom neked is pajtásod volt mind a kettő!!!

    ↑ LinkVálasz
  13. Túlfogyasztás

    Pedig ennek az idióta Arató Gyurinak, aki (főmérnökként a műszakért felel),meggyőződése, hogy a sofőrök vezetési stílusának köszönhető a buszok túlfogyasztása.Ezt a sofőröknek tartott számos oktatáson el is mondta.Sokáig én is a cégnél dolgoztam,és egyszer kétszer nekem is ledarálta a hülyeséget.Kimondottan sofőrellenes a faszi,sajnos elfelejtette már, hogy honnan jött, mert valamikor ő is sofőr volt a cégnél.Ugyanilyen ganyé ember volt még a Bíró Józsi is, aki rengeteg sofőrnek törte a borsot az orra alá,és egy jó párat kirúgatott a szemét Tarnaynéval,persze addig amíg őt is ki nem rúgták a cégtől,ez már az Aratóra is ráférne.A sofőrök zöme utálja a fazont…

    ↑ LinkVálasz

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE