A rock örök

Megkésett nekrológ Thorgersonért

|

Ezzel a nekrológgal egy kicsit megkéstem de jobb később, mint soha, mondja a magyar közmondás. 2013. április 18-án elhunyt egy olyan művész, kinek nevét sokan nem is ismerik. Storm Thorgerson, a Hipgnosis grafikus művészcsapat alapítója, és többek között a Pink Floyd sok albumának a borító tervezője. Igaz, ma a CD és DVD világában sokan már azt sem tudják, miért volt fontos a lemezborító. Pedig élvezet volt levenni a polcról, forgatni kezünkben és élvezettel nézegetni a jobbnál jobb lemezek borítóit. Persze a 70-es években Magyarországon kevés külföldi lemezt jelentettek meg, de azért volt Jugoszlávia, Eszék, vagy Szabadka, ahol szinte mindent kiadtak, még hozzá nagyon gyorsan. Szóval odajártunk vásárolni.

20732867_1_644x461_pink-floyd-a-saucerful-of-secrets-eredeti-cd-szekesfehervarThorgerson karrierje a „Saucreful of Secret” Floyd lemezzel kezdődött, majd következett a „More” és az”Ummagumma”, „Atom Hearth Moter”, „Middle”. Az igazi nagy dobás a „The Dirk Side of The Moon” volt, méltó ahhoz a kiváló, és máig utolérhetetlen lemezhez, zenéhez. Ez volt a „prizmás” borító.

„Munkamódszerét jellemzi, hogy gyakran kiveszi a tárgyakat az ő hagyományos környezetükből, és egy óriási térbe helyezi azokat, ahol nehézkes ugyan a megjelenésük, de közben kihangsúlyozza szépségüket. Olyan egyedi képi világot alkot ezzel, amely jelentéseiben épp oly gazdag, mint azok az albumok, melyekre rákerülnek a képek.”(Wikipédia)

AtomHeartMotherA „Wish You Where Here” és az „Animals” már csak ráadás volt.

A Wish You Were Here az egyik legrészletesebben kidolgozott albumborítóval jelent meg. Storm Thorgerson az 1974-es turnén csatlakozott az együtteshez, szövegekhez is adott ötleteket, főleg atekintetben, hogy a dalok inkább foglalkozzanak a „megvalósulatlan jelenlét” problémájával, semmint Barrett betegségével. A hiánynak ez a gondolata volt a fő témája az akkori többórás együttgondolkodásaiknak. Thorgerson hívta fel a figyelmet a Roxy Music Country Life című albumára, aminek az áttetsző zöld celofán csomagolása kitakarta a tényleges borítót – innen származik az album feketébe való csomagolása (és a tényleges borító elrejtése). A “Welcome to the Machine” és a “Have a Cigar” koncepciója vetett e fel a kézfogás (mint sokszor üres gesztus) gondolatát, George Hardie pedig tervezett egy matricát az album logójával, amin két mechanikus kéz fog kezet – ez került a fekete csomagolásra. A borító alapgondolatát a valós érzéseink elpalástolása, a „megégéstől” való félelem inspirálta – ezért látunk két kezet fogó üzletembert, akik közül az egyik lángol. A „megégni” a zeneiparban is honos szófordulat volt, a ki nem fizetett jogdíjakra darksideutal. A két üzletembert kaszkadőrök alakították, az egyikük az öltöny alatt tűzálló öltözetben, a fejét a paróka alatt sisak védte. A fénykép a Warner Bros. Stúdió udvarán készült – a szél az utolsó pillanatban váratlanul megfordult, az egyik kaszkadőr szemébe fújva a lángot, akinek le is égett a bajsza. Ekkor helyet cseréltek (bal kézzel is fogtak aztán kezet), és a képet megtükrözve nyomtatták ki. A lemez hátsó borítóján egy arc nélküli „Floyd üzletember” látható, Thorgerson szavaival „eladja a lelkét” a sivatagban (Yuma sivatag, Kalifornia). A teste nem látható, ezért egy üres öltöny jeleníti meg az üzletembert. (homokban „úszó” ember vagy a „csobbanás nélküli” fejesugró szintén a hiány megjelenítői.)

A borító Waters elképzelései alapján készült, mivel (ahogy Nick Mason fogalmazott Inside Out nevű könyvében) ez volt az első eset, hogy a Hipgnosis által bemutatott tervek közül egyik sem tetszett az együttesnek.

AnimalsA borítón látható, héliummal töltött disznót a London külvárosában található Battersea Power Station kéményei közé kötötték ki. A fotózás első napján – arra az esetre, ha a disznó valamilyen oknál fogva elszállna – hívtak egy mesterlövészt. A második napon még azelőtt elkezdték a munkát, hogy a mesterlövész megérkezett volna. Hogy, hogy nem, épp ezen a napon egy szélroham megfosztotta kötelékeitől a disznót. Mivel nem volt ott senki, aki kilőhette volna, a disznó szép lassan elszállt a reggeli égen, a fotós stáb nem kis meglepetésére. Egy utasszállító repülőgép jelentett a disznóról, ezért a londoni Heathrown minden repülőgép késett. A legenda szerint a leszállás után a pilótának meg kellett fújnia az alkoholszondát. Egy rendőrségi helikoptert küldtek a disznó követésére, de vissza kellett térniük, mivel a disznó akkor már 5000 láb (1524 méter) magasan repült. Figyelmeztették a pilótákat, hogy egy óriási rózsaszín disznó van a levegőben. 18 ezer láb (5486 méter) magasságban a disznó kikerült a Polgári Légiközlekedési Hatóság radarának hatásköréből, csak azt tudták, hogy Németország felé repül. Végül egy angol farmon ért földet (károsodás nélkül), WishYouWereHerede a farm tulajdonosa dühös volt, mert a disznó megijesztette a juhokat. Az elkészült képek nem feleltek meg, ezért a borító fotóját az erőmű (első nap) és a disznó (második nap) fotójából rakták össze. Mivel Roger Waters sosem használt volna egy összeeszkábált képet, ezért az erőmű fölé füstfelhőt „helyeztek”, hogy ne látsszon az illesztés.

Tervezett ezen felül a Black Sabbath-nak, Peter Gabrielnek, a Led Zeppelinnek, és az AC/DC-nek, és még nagyon sok nagy rock sztárnak.

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE