Filmek

Akció, Thriller 10. Bartkowiak és Verhoeven

|

Andrzej Bartkowiak lengyel származású és profilját tekintve zseniális operatőr, aki egyfajta gyermekkori téveszme miatt azt gondolta, rendezni is jól tud. Na, ebben tévedett, de azért sikerült néhány félresikerült akcióval beírnia magát a rendezők soraiba is.

jet liHa végignézünk operatőri pályafutásán, meg kell állapítani, rossz lóra tett, kár volt átmenni a kamera másik oldalára. Olyan filmeket fényképezett szépen, mint a „Város hercege”, „Becéző szavak”, „Ikrek” összeomlás”, „Féktelenül”, „Dante pokla”, „Az ördög ügyvédje”, „Halálos fegyver 4”, „Szökevény 2”.

2000-ben kipróbálta a rendezést, első filmje, az „Öld meg Romeót” ismertté tette DMX-et, Aalyah-t, és a Halálos fegyver 4. utáni rossz ember negatív szerepből jó embert csinált Jet Li-ből. Jet Li-t és DMX-et még egyszer összehozza a „Bölcsőd lesz a koporsód” című filmben is, DMX pedig szerepel a „Sebhelyekben” a már kissé duci Steven Seagal mellett. Tulajdonképpen ezzel zárhatta is volna rendezői pályáját, mert mindhárom film nézhető volt, jó akció, érdekes és főleg olyan új színészekkel, akik még nem hollywoodi habcsókok voltak. De a számítógépes játékok filmre konvertálása meghozta kudarcát. Jó gondolat volt a kultikus „Doom” játék megfilmesítése, csak nem DMXsikerült. Lehet, tetszett azoknak, akik a játékot nem játszották éjjel-nappal, de akik Doom rajongók, azok nem nagyon kultiválták. Bukott is szépen. De Bartkowiak még ebből sem tanult, mert ismét számítógépes játékhoz nyúlt és megrendezte a „Street Fighter-t” Chun Li legendájaként. Na, ezt sem kellett volna. Olyan szépen szúrta el operatőri mítoszát, hogy 2009. óta már nem is kapott pénzt rendezésre, és azóta csak a megöregedett és szintén gyengélkedő Joel Schumacher „Trespass” (nálunk Túszjátszma címen bemutatott) filmben fényképezett.

Tény, a színes szereplős filmeket Bartkowiak találta ki, DMX, Jet Li és Aalyah, aki sajnos szép kezdet után 2001-ben lezuhant repülőjével és annyi volt neki.

Paul Verhoeven ha csak egy filmet rendez, akkor is filmtörténelmet ír. Ez az „Elemi ösztön”.  Mennyire köszönhető ez Joe Eszterhas-nak nem tudom, mert stoneEszterhas egyetlen jó írása ez, de a filmben Verhoevennek sikerül összehoznia a tökéletesen feszült erotikus thrillert úgy, hogy Agatha Christiet cáfolva, nem tudjuk a végén, ki a gyilkos. Tökéletes film, talán a legkedvesebb thrillerem. Sharon Stone mozdulata a fehér, szűk ruhában, combjait áttéve egyikről a másikra, tanítható és megismételhetetlen.

Verhoeven azért rendez még egy nagyon jó filmet, (ez korábbi mint az Elemi ösztön) bár így 23 év távlatából már kicsit vicces, de 1990-ben nagyon jó volt. „Total Recall”, Az emlékmás. Talán még ma is nézhető. És vissza az időbe, első siker filmje a „Robotzsaru” volt. Na, ez ma már komolytalan.

2000-ben még rendez egyet, „Árnyék nélkül” és utána vége. Verhoeven is 74 éves már.

Ha valakit jobban érdekli Verhoeven, nézze meg a Hollandiában készült filmjét, „Spetters”. Jobb, mint az amerikai filmjei. De Hollandiában nem lehet karriert csinálni.

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE