Filmek

Akció, thriller 15. David Fincher

|

David Fincher a nagyon fiatal rendezők egyike. Skatulyázzák, mint a film noir követője, sőt kitalálták már a” neo noir” kifejezést is. Hagyjuk ezeket a hülyeségeket, főleg, mivel Fincher egyetlen filmje hasonlít a régi nagyok (John Huston, Orson Welles) fekete filmjeire, ez pedig a „Hetedik”.

250px-David_Fincher_(2012)_4Fincher videoklipekkel kezdett, na ezek valóban film noirok. 1987-ben létrehozta a Proganda filmstúdiót, és álom klippeket készített a Rolling Stonesnak, Madonnának, Stingnek, és a leghíresebb Georg Michael „Freedom”. Ezekért a videókért rakás díjat zsebelt be, amikor 1992-ben véletlenül belecsöppent a nagyfilmek világba. Wincent Ward rendezőt kirúgták, és őt ültették az Alien 3. székébe. Mit lehet alkotni Ridley Scott és James Cameron után? Egy nagy szart, ami sikerült is Finchernek. Az Alienben Scott az idegekre hat hátborzongató módon, a kettőben Cameron amolyan” terminátoros” akciót rendez, és a harmadikra mi maradt? Egy börtönbolygó, összekeverve az első két rész jó elemit, egy zagyva baromságba zargatva Sigourney Waewert a sötét és homályos kohó láncai, kampói és az izzó vas között. Ja, nálunk azt a szép címet kapta: A végső megoldás a halál. Sajnos nem lett igaz, mert negyedik rész is készült.

Van azért Finchernek nagyon jó filmje is. A „The Game” a zseniális Sean Pennel és Michael Douglassal. Ez egy jól sikerült, feszült, de nem pörgős thriller, okosan, gondosan felépítve a film minden elemét. Játékban küzdeni az életért, és túl kell élni, jó a gondolat.

hetedikA „Hetedik” mára filmkult. Ez az igazi film noir. És mit számít Morgen Freeman, Bred Pitt, amikor Kevin Spacey egy zseniális őrült. Nyomasztó film, nehezen nézhető, mert sötét, de a hét főbűn zseniális gondolat egy sorozatgyilkoshoz. A befejezés végre nem hollywoodi, méltó a film „sötét” gondolatához.

A „ Harcosok Klubja” fiam egyik kedvenc filmje, én szenvedtem vele, de a hiba biztos bennem van. Pedig szeretem Edward Nortont. Ezzel szemben nekem a „Pánikszoba” jobban bejött, (még a magyar fordítás is tökéletes a címben) mert egy térben, és itt a hangsúly az egyen van, rendezni filmet, mondjuk egy házban, nem könnyű. Nincsenek külső felvételek, robbanások, üldözések, de a feszültséget meg kell teremteni. Jellemzően ilyet csak Agatha Christie tudott, de itt David Koepp forgatókönyvíró ezt sikeresen megoldotta. A Pánikszobát egyébként gyenge filmjének tartják, de szerintem érdemes megnézni.

Jött a nagy durranás, a „Zodiákus”. Na ez érdekes pszicho és misztikus keverék. Először is baromi hosszú és lassú. Közben nincs feszültség. Vagy csak Alien 3cseppenként adagolva. És a bizonytalanság. Ki a gyilkos, ez minden krimi és thriller lényege. A 158 perces film vége a legrosszabb, gondolom már elfogyott a pénz a forgatásra. De ezt csak gondolom, mert a film megtörtént eseményen alapul és valóban ez a vége. De lehetett volna ezt 100 percben is rendezni.

De Fincher nem tud rövidebben filmet csinálni, mert a Benjamin Button különös élete már 166 perc. Azonfelül, hogy egy Forrest Gamp utánérzet, és Oscarra is jelölték, egy megnézést érdemel, többet nem.

2011-ben viszont rendez egy olyan filmet, amely mindenkit megoszt. ’A tetovált lány”. Szinte azonos a régebbi svéd változattal, csak amerikai módon készült. A film sok szálon fut, valóban nehéz követni a cselekményt, de érdemes végigülni, pedig ez is 158 perces. Fincher itt talált magára szerintem. Ez a legjobb filmje.

Persze, ha a régi idők filmjeit nézem, ők 85-90 percben tudtak mindent kifejezni. De erre is van ellenpélda, mert Fellini, Antonioni is elszállt néha az időben. Ahogy Thomas Mann Varázshegyében morfondíroz Hans Castorp az időről, mennyi az egy perc? Amennyinek érzed, vagy ameddig az óramutató megjárja az egy körét? Így lehet ez a filmekkel is. Ha nagyon jó, három órán át is nézed. Ha gyenge, tíz perc múlva unod.

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE