Filmek

Akció, thriller 19. Luc Besson

|

Luc Bessont nem akartam bevenni ebbe a sorozatba, de hirtelen felindulásból eldöntöttem, mégis csak csinált 3 jó akciófilmet, itt a helye. Besson lemásolta Spielberg ötletét. Olcsó költségvetésből kell jó kezdő filmet készíteni. Spielberg így kezdte a Párbajjal 1971-ben.

250px-Luc-Besson-TakenBesson is így kezdte 1983-ban az „Élethalálharc” című filmmel. Az első filmes, 35 éves „fiatal” Jean Renoval. A film fekete-fehér, ráadásul szöveg nélküli. Magyarországon nem sűrűn játsszák, de Európában robbant. Jöhetett utána egy sokkal drágább produkció, ami végül is meghozta Bessonnak az első közönségsikert, bár szerintem egy nagyon gyenge film, ez volt a „Metro” a nagyon is közömbös Christopher Lambert szereplésével. Bocsásson meg minden Lampert rajongó, de a Hegylakón kívül nem láttam még jó szerepben Lambertet.

Legnagyobb, és tényleg csak a két évvel korábban készült, Betty Blue-hoz hasonló filmjét, ami megalapozta a Truffaut-hoz, Godardhoz köthető francia újhullám megújítását, és akár francia neo-újhullámnak is nevezhetnék, a Nagy kékséget kihagyom, mert nem akció. Csoda a film, de nem idetartozik.

nikitaÉs akkor az a három, ami akció, és tökéletes, és vége is Besson rendezői pályafutásának. Bessont sokan kárhoztatják egyébként azért, mert rendezőként igényes volt, producerként pedig jegyzette az olyan szarokat, mint például a Taxi.

Elkezdte a Nikitával. Anne Pirallaud és persze ismét Reno. Érdekes film a megzsarolt bűnözőről, akit csapdába csalnak, és bosszút kíván. Minden érzelem felett áll és mégis érzelmes. De Nikita kemény. Hát, a film végét inkább hagyjuk.

leon 1És jön a kedvencem. Leon a profi. Szerintem tökéletes. Ha az akciófilmeket osztályoznám, biztos az első tízben lenne. A történet tökéletes. Jean Reno hallgatag, és szívtelen, mert bérgyilkos. Gary Oldman, aki szerintem a világ jelenleg élő legjobb karakterszínésze zseniális, Natalie Portman még előtte van a Star Warsnak, tehát önmagát adja. Ez a film mindent kihoz Besssonból, aki majd később, már az Ötödik elemnél is eladja lelkét a pénznek.

Ahogy Oldman a szokásos gyógyszerét beveszi és megrángatja a nyakát, ahogy Reno hordja a sorvadó virágát, minden a helyén van. Nincs happy and és mégis van.

leon2És jött a film, amit ma sokan kultikusnak vallanak már, az „Ötödik elem”. No, fiamnak ez nagyon tetszett, én megnéztem egyszer, bírtam 20 percig, majd még egyszer, bírtam a feléig. Összeszedtem magam, és végig néztem az egészet. Talán már tetszik. De nem az igazi Besson. Itt már kilátszik Besson kommersz nézete. Nem kell a világnak nagy kékség. Amerika erre nem harap, abból nincs pénz. Még egy filmet rendez, de ott már Kathryne Bigelow-val (Bombák földje, az egyetlen Oscar díjas női rendező) voltak előtte peres ügyei. Ez volt a Jennae d’Arc.

 Besson, mint producer eladta a lelkét a pénznek. Talán egy jó filmnek volt a producere, a Bíbor folyók második részének, ja és még a Wasabinak. De Besson ügyes, minden plakáton az ő neve szerepel nagy betűkkel, mert ez vonzza a közönséget. Mindenki azt hiszi, ő rendezte. Pedig 1999. óta egyetlen filmet sem rendezett. Megteheti. Csak mint filmrendező, már hiteltelen. Talán nem is tudna már jó filmet rendezni.

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE