Kiemelt, Magyar Közélet

A hatalom centralizációja rövidesen meszünteti az önkormányzatiságot

|

Vicze Csilla pécsi önkormányzati képviselő elsősorban azzal indokolta lemondását, hogy a túlzott hatalmi centralizáció behatárolja az önkormányzatok mozgásterét, pontosabban nem is hagy már szinte semmilyen mozgásteret, a döntések csak formálisak, hisz mindent magasabb szintű jogszabályok határoznak meg, felhatalmazást az önkormányzatok már szinte semmihez nem kapnak. (régebben a közszolgáltatási díjakat is az önkormányzat állapította meg, ma ez is központilag történik, de ez csak egy példa) Nos, jegyző barátom meséli, ez a jövőben még inkább így lesz, mert az úgynevezett ASP rendszerhez való kötelező orwellcsatlakozás is ebbe az irányba, mármint az állami központosítás felé mutat. Marad az önkormányzatoknál a közfoglalkoztatás, de azt ki akarja vezetni a kormány, tehát el fog tűnni, maradnak még a helyi adók bevezetése és beszedése, de arról már volt szó, hogy a beszedést átveszi a NAV, mert hatékonyabb, mint az önkormányzati beszedés, és ettől a kormánytól az is kitelik, hogy elveszi az önkormányzatoktól a helyi adók kivetésének a lehetőségét. Akkor pedig semmi nem marad, mint legfeljebb a helyi segélyek megállapítása, mert az egyéb szociális ellátási formákat már átvették a járási hivatalok (Ápolási díj, szociális járadék, közgyógyellátás, foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a többi…) ja, marad még a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapítása, de azt elvonni, szintén egy tollvonás. Az iskolák fenntartását már elvették, jöhet majd az óvoda, a védőnői szolgálat, a házi orvosi ellátás, mindent lehet központosítani, állami kézbe venni, most legutoljára a tömegközlekedést ajánlották fel. Létrehoztak egy vízfej szemét céget (szó szerint, mert a szeméttel, mint közszolgáltatással számlaszinten odafenn foglalkoznak, aminek szintén nem látja egyetlen szakember sem az értelmét, de ugyanez történik, csak lassabban a viziközmű szolgáltatással is.  Az elmúlt hat évben minden ügy intézése távolabb került a lakóhelytől, körülményesebb lett, hiába nyíltak kormányablakok, hiába állt fel az ügysegédi szolgálat a járásoknál. Ugyanakkor jelentősen megnőtt az önkormányzatok adatszolgáltatási kötelezettsége. Szinte hetente kíváncsi valamire az állam, legyen az térfigyelő kamera, a hivatali dolgozók korösszetétele és lábmérete, mindenről adatot gyűjt az állam. Érthető ez olyan szempontból, hogy a nagy bürokráciacsökkentés következtében „megszűnt” és „beolvadt” minisztériumi háttérintézmények dolgozóit valahova máshova el kell dugni, valami fölösleges munkát kell nekik nagy testvérkeresni, na, ilyen célra alkalmasak és nagy kárt nem is okoznak, csak adatokat gyűjtenek, feldolgozni már biztos nem fogják, mert tulajdonképpen semmi értelme sem volna. Totális hatalom koncentrálódik lassan az állam kezében, aminek veszélyeit már láttuk néhány diktatúrában, sőt mások tapasztalták is. Egyébként jellemzően, amit az állam kezel, szinte mindig alacsonyabb hatékonysággal működik, mint ha a piaci szereplők látnák el ugyan azt a tevékenységet, de ennek okát már többször feltárták, az állami szinten a legnagyobb a korrupció, a magánszféra korrupciója is az államira alapoz, abból él, csak kicsit kisebb. A döntések állami szinten vannak, tehát a döntéshozókat lehet megvesztegetni akár egy közbeszerzésnél is, hogy a nyertes aztán visszacsorgassa az uniós pénzek egy részét, ami nem is feltűnő, finoman el lehet tüntetni különböző projektmenedzsmenteknél és a többi….Tehát minél nagyobb a hatalom koncentrációja, annál többet tud keresni a hatalom fenekét nyaló és kiszolgáló oligarchia, de még bizonyos szinten az állami hivatalnokok is, akik a döntés közelében tengetik állami szolgálatukat. No, de ezeket már egy nagymester, aki sokkal finomabb írói vénával rendelkezett és sokkal szarkasztikusabb is volt, már megírta. Az volt a címe: Rokonok. Mint ha megállt volna az idő.

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE