Filmek

Filmek Cannes-ból

|

A párizsi külváros erőszakos világával szembesülő Sri Lanka-i tamil menekültekről szól a francia Jacques Audiard Dheepan című filmje, amelyet csütörtökön mutattak be a 68. cannes-i fesztivál hivatalos versenyprogramjában.

 Audiard a versenybe meghívást kapott öt francia alkotó közül az cannesegyetlen nemzetközileg is elismert rendező, 2009-ben a börtönök világáról szóló A profétával a fesztiválon elnyerte a zsűri Nagydíját. Hetedik filmjéhez is nyomasztó témát választott: három Franciaországba menekült Sri Lanka-i – egy volt tamil lázadó, Dheepan, egy fiatal nő és egy 9 éves kislány – életét, akik a franciák előtt egy családnak adják ki magukat. Egyikőjük sem beszél franciául, de Dheepannak egy drogbandák által uralt veszélyes párizsi külvárosban sikerül házmesteri állást kapnia. A “család” mindent megtesz a beilleszkedésért és azért, hogy megértse az idegen kultúrát, de nem tudják magukat kivonni a bandaháborúból, s végül Londonban találnak rá a boldog életre.
A rendező a bemutató előtti sajtótájékoztatón elmondta: elsősorban arra a kérdésre kereste a választ, hogyan válik igazi családdá a három menekült a megpróbáltatások által. A tamil lázadó a hazájában politikai okokból ragadott fegyvert, Európában a szerettei megvédéséért kénytelen harcolni, ezért a film elsősorban a Sri Lanka-i pár történetére, szerelmük kialakulására koncentrál.
A főszerepeket amatőr színészek alakítják, Dheepan szerepében Anthonythasan Jesuthasan író látható, aki 16 éves korában maga is a tamil lázadók oldalán harcolt Sri Lankában, s 1993-ban menekült Franciaországba. A rendező ugyanakkor nem foglal állást a Sri Lankában 37 éve tartó konfliktusban, szándékosan nem politikai filmet akart forgatni.
“Elég hamar egyértelművé vált számomra, hogy ez nem egy dokumentarista film lesz a Sri Lankai- polgárháborúról vagy a francia külvárosokról, hanem mindkét dolgot díszletként használom” – hangsúlyozta Audiard, aki szokásához híven nagyon megosztotta filmjével a fesztiválközönséget.
A csütörtöki másik versenyfilm a tajvani újhullám alapítója és vezéregyénisége, Hu Hsziao-hszien The Assassin (A gyilkos) című filmje, amely a vu-hszia, egy eredetileg kínai irodalmi műfaj, a hősi harcművészek kalandjait bemutató műfajba tartozik.
A 7-8. században játszódó kosztümös történet főhőse egy női lovag Su Csi tajvani sztárszínésznő alakításában, akit gyerekként elvesznek a szüleitől és igazságszolgáltató harcosnak nevelnek. Felnőttként a fellázadt tartományok elleni harcot kapja feladatul. A majdnem végig néma harcművészeti film sajtóvetítéséről az újságírók tömegesen távoztak, de a filmes szaklapok elismerően írtak a tajvani rendező “talán legszebb és legkülönösebb filmjéről”. Négy nappal az eredményhirdetés előtt, az utolsó három versenyfilm bemutatója előtt négy film emelkedik ki a 19 alkotásból álló mezőnyből.
Paolo Sorrentino Oscar-díjas olasz rendező Ifjúság című filmje végletekig megosztotta a fesztiválközönséget, de a Le Film francais francia szaklap pontozási listáján a legerősebb alkotások közé került be, nem előzte meg ugyanakkor a továbbra is élen álló Carol című leszbikus amerikai szerelmi filmet Cate Blanchettel a főszerepben, Todd Haynes rendezésében, valamint az auschwitzi koncentrációs táborban játszódó Saul fiát, Nemes Jeles László első filmjét és az olasz Nanni Moretti Mia Madre (Anyám) című önéletrajzi ihletésű alkotását.

(forrás:MTI)

 

Minden vélemény számít!

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE